Privatlivspolitik

1. Introduktion

1.1 Den dataansvarlige

Velliv, Pension & Livsforsikring A/S (”Velliv”, ”vi”, ”vores”, ”os”) er en finansiel virksomhed, som har Finanstilsynets tilladelse til at drive virksomhed under kategorierne livsforsikring og pension. Vi er registreret som et aktieselskab i Danmark med CVR-nummer 24260577.

Vores kontaktoplysninger er:
Adresse: Lautrupvang 10, 2750 Ballerup
Telefonnummer: +45 70 33 99 99
Mail: kontakt@velliv.dk

Kontaktformular: Kontakt Velliv

Læs her om sikker kommunikation

Som livsforsikrings- og pensionsselskab behandler vi personoplysninger som en naturlig del af vores virksomhed. Det betyder, at vi er dataansvarlige for vores behandling af personoplysninger om:

  • Vellivs kunder
  • Tilknyttede personer, herunder nærtstående, arvinger, begunstigede og reelle ejere
  • Hjemmesidesøgende
  • Følgere på Vellivs virksomhedssider på sociale medier
  • Deltagere og tilmeldte til Vellivs events
  • Besøgende på Vellivs matrikel
  • Kontaktpersoner hos erhvervskunde, samarbejdspartner eller leverandør mv.

De registrerede opfordres til at læse privatlivspolitikken grundigt igennem for at forstå, hvordan Velliv behandler personoplysninger. Velliv kan ændre privatlivspolitikken fra tid til anden ved at offentliggøre en opdateret version på hjemmesiden. Velliv anbefaler derfor, at de registrerede løbende tjekker hjemmesiden. Ved væsentlige ændringer kontaktes alle registrerede for at oplyse om ændringen.

1.2 Databeskyttelsesrådgiveren

Vi har udpeget en databeskyttelsesrådgiver (”DPO”), fordi vores kerneaktiviteter er uløseligt forbundet med omfattende behandling af personoplysninger, herunder følsomme personoplysninger i form af helbredsoplysninger om vores kunder.

Velliv har udpeget Bech-Bruun som DPO. Bech-Bruuns kontaktoplysninger - til brug for spørgsmål om Vellivs databeskyttelse - er:

Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
CVR nr.: 3853 8071
Gdanskgade 18
2150 Nordhavn
Telefonnummer: 72 27 30 02

1.3 Privatlivspolitikkens opbygning

Vi har opdelt vores privatlivspolitik i en række afsnit, som tilsammen opfylder vores oplysningspligt efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14.

I afsnittet specifikke bestemmelser kan du læse om vores specifikke behandlingsaktiviteter.

I afsnittet generelle bestemmelser kan du læse om modtagere af personoplysninger, dine rettigheder og klagevejledningen.

1.4 Kategorier af personoplysninger

For at forenkle overblikket over de personoplysninger, der behandles, har vi udarbejdet et skema, der præsenterer de kategorier af personoplysninger, som vi typisk behandler i vores daglige drift. Skemaet er derfor ikke udtømmende, men giver et overblik. Det er heller ikke sikkert, at alle de oplistede personoplysninger vil blive behandlet, eller at det sker på samme tid som kundens engagement med Velliv.

Fold ud for at se eksempler.

  • Identifikationsoplysninger
    • Navn
    • Fødselsdato
    • Aftalenummer
    • Kundenummer
    • Sags ID
    • Jobtitel
    • Civilstand
    • Pasnummer
    • Kørekortnummer
  • Personnummer
    • CPR-nummer
    • Udenlandsk personnummer
  • Kundekendskabsdata
    • PEP-status (politisk eksponeret person)
    • Undersøgelser efter hvidvaskloven
    • Undersøgelser efter reglerne om internationale sanktioner
  • Adfærdsdata
    • IP-adresse
    • Log-oplysninger
    • Foto og videooptagelser (fx ved udredning af mulig svindel)
    • Fritidsinteresser
  • Kontaktoplysninger
    • Adresse
    • Mailadresse
    • Telefonnummer
  • Økonomiske oplysninger
    • Skatteoplysninger
    • Kontonummer
    • Kreditkortoplysninger
    • Lønoplysninger
    • Opsparing
    • Gæld
  • Forsikrings- og pensionsoplysninger
    • Risikosum og dækningsvalg
    • Indbetaling
    • Reserver og saldo
    • Forventet udbetaling
    • Bonusbeløb
    • Medarbejdergruppe
    • Pensionsbidrag
    • Pensionsbidragssatser
    • Dækningen på dine forsikringer
    • Afkast
    • Investering
  • Mulige strafbare forhold
    • Materiale der viser uberettiget forsikringsudbetaling (eksempelvis grundet forsikringssvindel) eller understøtter en begrundet mistanke herom.
    • Materiale om strafbare forhold, som evt. fremkommer ved gennemgang af internationale sanktionslister.
  • Helbredsoplysninger
    • Helbredserklæring
    • Sundhedsjournal
    • Oplysninger om sygefravær
    • Lægeudtalelse
    • Sygdomsstatus
    • Skadesoplysninger
    • Oplysninger om arbejdsskade
  • Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
    •  Overenskomst

2. Specifikke bestemmelser

2.01 Vellivs forsikrings- og pensionsordninger

 Vellivs forsikrings- og pensionsordninger
Behandlingens formål

Velliv behandler kundernes (herunder potentielle kunders) personoplysninger for at administrere ordninger om forsikring og/eller pension. Forsikrings- og pensionsordningen oprettes enten som en arbejdsgiverordning eller som en individuel ordning.

 

Under denne behandlingsaktivitet indgår alle de processer, der er en naturlig del af kundeforholdet mellem kunden og Velliv, herunder tilbudsgivning, antagelse, rådgivning, anmeldelse af krav og modtagelse af ydelser.


Kategorier af personoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Personnummer
  • Økonomiske oplysninger
  • Forsikrings- og pensionsoplysninger
  • Helbredsoplysninger
  • Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b om behandling, der er nødvendig af hensyn til opfyldelse af en kontrakt, som kunden er part i, eller af hensyn til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på kundens anmodning forud for indgåelsen af en kontrakt.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af følsomme personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f om behandling, der er nødvendig for at retskrav i henhold til ordningen (dvs. kontrakten) kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personnummer følger databeskyttelsesloven § 11, stk. 2, nr. 4, som giver private virksomheder tilladelse til at behandle personnummer, når betingelserne i databeskyttelseslovens § 7 er opfyldt, herunder når behandlingen er omfattet databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f om retskrav.

Kilder
  • Kundens arbejdsgiver
  • Forsikringsformidlere, herunder pengeinstitutter
  • Eventuelle tidligere pensions- og forsikringsselskaber
  • Sundhedspersoner, herunder praktiserende læge, sygehuse, speciallæger, andre behandlere, f.eks. psykologer, fysioterapeuter og kiropraktorer
  • Foreningen PensionsInfo
  • Videncenter for Helbred og Forsikring (HEFO)
Opbevaringsperiode  

Vi opbevarer kundens personoplysninger i hele ordningens løbetid og indtil 10 år efter ophørsdatoen eller den seneste udbetaling eller levering af sundhedsydelse har fundet sted, jf. forsikringsaftalelovens § 29 om bortfald af fordringer og juridiske krav i anledning af en forsikringsaftale og forældelseslovens §§ 3 og 8 om fordringer på pension mv.

 

Såfremt der ikke indgås en aftale efter at en potentiel kunde har afgivet sine personoplysninger til os, opbevarer vi disse personoplysninger i op til 6 måneder efter afklaring af, om der kan indgås en aftale. Opbevaringsfristen for disse tilfælde er fastsat ud fra Vellivs legitime interesse i at kunne bevise forløbet i forbindelse med eventuelle klagesager om manglende indgåelse af en aftale, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om en legitim interesse og artikel 9, stk. 2, litra f om retskrav.

 

Velliv skal kunne angive begrundelsen for, at ordningen ikke blev indgået, og vi følger generel praksis på området ved at opbevare oplysningerne i 6 måneder, uden dermed at tilsidesætte den registreredes grundlæggende frihedsrettigheder.

 

2.02 Personer der har tilknytning til en af vores kunders forsikrings- og/eller pensionsordninger

Personer der har tilknytning til en af vores kunders forsikrings- og/eller pensionsordninger
Behandlingens formål

Velliv behandler personoplysninger om arvinger, begunstigede, reelle ejere mv. for at administrere de eventuelle krav, der kan opstå i relation til kundens forsikring og/eller pension.

 

Dertil behandles personoplysninger om fuldmægtige, repræsentanter eller værger for kunden for at kunne håndtere henvendelser fra disse.

Kategorier af personoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Økonomiske oplysninger
  • Personnummer
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse. Den legitime interesse består i at klarlægge retsstillingen samt at administrere og opfylde kundens ordning. Det er altid muligt at gøre indsigelse mod vores interesseafvejning ved at skrive til os.



Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personnummer følger databeskyttelsesloven § 11, stk. 2, nr. 4, som giver private virksomheder tilladelse til at behandle personnummer, når betingelserne i databeskyttelseslovens § 7 er opfyldt, herunder når behandlingen er omfattet databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f om retskrav.

Kilder
  • Kunden
  • Andre kravstillere
Opbevaringsperiode  

Vi opbevarer personoplysninger om tilknyttede personer i hele kundens forsikrings- og pensionsordnings løbetid og indtil 10 år efter ophørsdatoen eller den seneste udbetaling har fundet sted i henhold til forsikringsaftalelovens § 29 om bortfald af fordringer og juridiske krav i anledning af en forsikringsaftale og forældelseslovens §§ 3 og 8 om fordringer på pension mv.

 

2.03 Regulatoriske krav efter forsikringslovgivning og finansiel lovgivning

Regulatoriske krav efter forsikringslovgivning og finansiel lovgivning
Behandlingens formål Som finansiel virksomhed og forsikringsselskab er Velliv underlagt flere retlige forpligtelser, som omfatter behandling af kundernes personoplysninger. Det gælder f.eks. vores dokumentationspligt for visse forhold, gennemførslen af egnethedstest samt lovpligtige indberetninger til offentlige myndigheder.
Kategorier af personoplysninger

 

  • Identifikationsoplysninger 
  • Økonomiske oplysninger
  • Forsikrings- og pensionsoplysninger
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c om behandling, der er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler Velliv efter lov om forsikringsvirksomhed, forsikringsaftaleloven, nationalbankloven, bogføringsloven, bekendtgørelse om driftsplaner, planer for genoprettelse, finansieringsplaner og individuelt solvensbehov for forsikringsselskaber, bekendtgørelse om pristalsreguleret alderdomsforsikring i forsikringsselskaber, lov om Udbetaling Danmark, bekendtgørelse om forsikringsdistributører vedrørende egnethedstest i forbindelse med distribution af forsikringsbaserede investeringsprodukter mm.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personnummer følger databeskyttelsesloven § 11, stk. 2, nr. 1, som giver private virksomheder tilladelse til at behandle personnummer, når det følger af lovgivningen (ovennævnte).


Kilder
  • Offentlige myndigheder, herunder kommuner, Skattestyrelsen, domstolene og øvrige instanser.
Opbevaringsperiode

Vi opbevarer kundens personoplysninger, så længe vi er retligt forpligtet til det i henhold til den pågældende lovgivning.

 

De fleste reguleringer dækker vores løbende driftsmæssige forpligtelser, som dermed automatisk følger vores opbevaringsperiode for ordningen om forsikring og pension, jf. afsnittet om forsikring og pension i punkt 2.01.

 

På øvrige områder kan der være specifikke frister på dele af det behandlede materiale, f.eks. løbende år +5 år for bogføringsmateriale, jf. bogføringslovens § 12.

2.04 Forebyggelse af hvidvask og overholdelse af sanktionslister

Forebyggelse af hvidvask og overholdelse af sanktionslister
Behandlingens formål

Som finansiel virksomhed er vi omfattet af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven). Det betyder, at vi er forpligtet til at behandle personoplysninger, der er nødvendig for at overholde og dokumentere en korrekt udførsel af kundekendskabsproceduren efter hvidvasklovens kapitel 3.

 

Kravene gælder ved oprettelse af forsikrings- og pensionsordningen, løbende igennem kundeforholdet og i en periode efter ophør af ordningen. I forbindelse hermed vurderer vi også, om kunden eller kundens reelle ejer er en politisk eksponeret person (PEP) efter hvidvasklovens § 18.

 

Derudover er vi forpligtet til at undersøge flere forhold om begunstigede, hvis der sker udbetaling fra kundens pensionsordning efter hvidvasklovens § 12.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Kundekendskabsdata
  • Mulige strafbare forhold
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c om behandling, der er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler Velliv efter hvidvaskloven. Da behandlingen er lovpligtig, kan vi kun tilbyde kunder ordningen, hvis der afgives disse personoplysninger.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personnummer følger databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, som giver private virksomheder tilladelse til at behandle personnummer, når det følger af lovgivningen, herunder hvidvasklovens § 11, nr. 1.

 

Retsgrundlaget for Vellivs eventuelle behandling af strafbare forhold følger databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, som tillader private virksomheder at behandle oplysninger om strafbare forhold ud fra en interesseafvejning.

 

Kilder
  • CPR-registret
  • CVR-registeret
  • Samarbejdspartnere
Opbevaringsperiode Vi opbevarer personoplysninger i 5 år efter ordningens ophør eller efter den senest registrerede enkeltstående transaktionsgennemførelse, medmindre andet er fastsat i anden lovgivning eller ved tilknytning af begunstigede, jf. hvidvasklovens § 30, stk. 2.

2.05 Tvister og kontrol af mistanke om uberettiget udbetaling eller forsøg herpå

Tvister og kontrol af mistanke om uberettiget udbetaling eller forsøg herpå
Behandlingens formål

Hvis der opstår en tvist om en ordning, vi mistænker uberettiget udbetaling (eksempelvis forsikringssvindel eller forsøg herpå), eller vi som led i vores almindelige kontroller har behov for at undersøge bestemte forhold, kan Velliv behandle kundens personoplysninger for at dokumentere, bevise og sikre retsstillingen.

 

Behandlingsaktiviteterne omfatter klagebehandling, kontrolundersøgelser, ankenævnssager, og retssager mv.

 

I relation til kontroller af forsikringssvindel foretager vi undersøgelser (f.eks. OSINT og personobservationer) i overensstemmelse med bekendtgørelse om undersøgelser foretaget af forsikringsselskaber samt brancheorganisationen Forsikring & Pensions kodeks for særlig undersøgelse af forsikringssager.

 

Læs mere herom på vores hjemmeside her.

Kategorier af personoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Økonomiske oplysninger
  • Forsikrings- og pensionsoplysninger
  • Adfærdsdata
  • Helbredsoplysninger
  • Mulige strafbare forhold
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om behandling, der er nødvendig for, at Velliv kan forfølge en legitim interesse.

 

Den legitime interesse består i at beskytte vores retsstilling, samt vurdere, om kunden er berettiget til at modtage ydelser fra Velliv, og om kundens ordning kan opretholdes. Der kan altid gøres indsigelse mod vores interesser ved at skrive til os.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af følsomme personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f om behandling, der er nødvendig for retskrav i henhold til kundens ordning kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personnummer følger databeskyttelsesloven § 11, stk. 2, nr. 4, som giver private virksomheder tilladelse til at behandle personnummer, når betingelserne i databeskyttelseslovens § 7 er opfyldt, herunder når behandlingen er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f om retskrav.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af strafbare oplysninger følger databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. om behandling, der må foretages, hvis det er nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse, og denne interesse klart overstiger hensynet til den registrerede. Vi følger reglerne i bekendtgørelse om undersøgelser foretaget af forsikringsselskaber for at sikre den rette afvejning af vores og kundens interesser.

Kilder
  • Kundens arbejdsgiver
  • Kundens praktiserende læge, speciallæge, sygehus/hospital/privatklinik, psykolog, psykiater, psykoterapeut, kiropraktor, fysioterapeut eller andre behandlere, herunder alternative behandlere
  • Offentlige myndigheder, herunder kommuner, Skattestyrelsen, Ankenævnet for Forsikring, domstolene og andre tvistløsningsorganer
  • Offentlige kilder, herunder sociale medier - både aktuelle og historiske oplysninger
  • Private detektiver
Opbevaringsperiode
 

Vi opbevarer personoplysningerne i hele ordningens løbetid og indtil 10 år efter ophørsdatoen eller den seneste udbetaling har fundet sted, jf. forsikringsaftalelovens § 29 og forældelseslovens § 8, der handler om juridiske krav i anledning af en forsikringsaftale.

 

Såfremt der sker domsafsigelse efter ordningens ophør, er slettefristen 10 år fra domsafsigelsen, hvis denne dato udgør en senere dato end 10 år efter seneste transaktion, jf. forældelseslovens § 5 nr. 3 om forældelse af fordringer, som fastslås ved dom.​

2.06 Samarbejde med Tryg

Samarbejde med Tryg
Behandlingens formål

Velliv har et samarbejde med Tryg Forsikring A/S (herefter ”Tryg”) ved formidling af pensionsprodukter i brandet ”Tryg Pension”. Samarbejdet medfører, at Velliv og Tryg er fælles dataansvarlige.

 

Tryg og Velliv er begge ansvarlige for at sikre, at opbevaring og udveksling af kundeoplysninger er i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning. Dette indebærer blandt andet, at hver part sikrer, at der foreligger et gyldigt retsgrundlag for den behandling af personoplysninger, herunder videregivelse, der foretages som led i aktiviteterne, som er omfattet af den fælles dataansvarsaftale.

 

For yderligere oplysninger om Trygs behandling af personoplysninger som selvstændigt dataansvarlig, henvises til Trygs Privatlivspolitik.

 

Yderligere information om den fælles dataansvarsaftale kan findes her.

 


Retsgrundlag Behandling af personoplysninger i parternes samarbejde er reguleret af en aftale om fælles dataansvar, som følger databeskyttelsesforordningens artikel 26 om fælles dataansvar.

 

2.07 Velliv og Videncenter for Helbred og Forsikring

Velliv og Videncenter for Helbred og Forsikring
Behandlingens formål

Videncenter for Helbred og Forsikring (”HEFO”) er en selvstændig forening registreret i Danmark med CVR-nummer 76836310.

 

HEFO er et rådgivende videncenter for helbredsmæssige forhold og rådgiver forsikringsselskaber og pensionskasser med det formål, at så mange som muligt skal kunne få en forsikring. Velliv er medlem af HEFO og benytter deres rådgivning i forbindelse med indgåelse af forsikrings- og pensionsordninger.

 

HEFO er selvstændigt dataansvarlig for en række behandlingsaktiviteter, bl.a.:

 

• Rådgivning til medlemmer (heriblandt Velliv)
• Drift af helbredsregister
• Udarbejdelse af statistikker af væsentlig
samfundsmæssig betydning

Når kunder udfylder en helbredserklæring hos Velliv, vil Velliv med kundens samtykke videregive oplysningerne til HEFO, jf. lov om forsikringsvirksomhed § 82.

 

Velliv indhenter derudover (på HEFOs vegne) kundens samtykke til HEFOs behandling af kundens personoplysninger i forbindelse med rådgivning til Velliv.

 

Du kan læse mere om HEFOs behandling af personoplysninger her.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Helbredsoplysninger
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af dine personoplysninger er identisk med det, som er beskrevet oven for under punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger, dvs. som led i aftaleindgåelse og til fastlæggelse af de retskrav, der kan opstå i forbindelse med kundens ordning.

Kilder
  • HEFO
Opbevaringsperiode Vi opbevarer personoplysninger efter samme principper, som oplyst under punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger.

2.08 Velliv og Velliv Foreningen

Velliv og Velliv Foreningen
Behandlingens formål

Velliv er ejet af Velliv Foreningen F.M.B.A (herefter ”Foreningen”), som er registreret som forening med CVR-nummer 3674 1422.

 

Foreningens formål er at eje Velliv og varetage medlemmernes interesser i form af medlemsdemokrati og udbetaling af medlemsbonus. Derudover yder foreningen støtte til almennyttige aktiviteter indenfor mental sundhed.
Kunder hos Velliv bliver automatisk medlem af Velliv Foreningen, der er selvstændig dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger i forbindelse med medlemskabet.

 

Derfor videregiver Velliv også visse personoplysninger til Foreningen. Det drejer sig eksempelvis om information vedrørende kundeforholdet hos Velliv, herunder navn, kontaktoplysninger, personnummer og oplysninger om berettiget medlemsbonus, herunder bonusgrundlag og beløb.

 

Medlemskab i Foreningen er gratis. Kunder kan til hver en tid melde sig ud af Foreningen og frasige sig retten til en mulig medlemsbonus ved at kontakte Foreningen direkte. Læs mere om dette her: Foreningens hjemmeside for Medlemmer.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Økonomiske oplysninger (bonusgrundlag)
  • Personnummer
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs videregivelse af kundens almindelige personoplysninger til Foreningen er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om legitim interesse hos Foreningen. De legitime interesser hos Foreningen omfatter sædvanlige aktiviteter som f.eks. administration af medlemskabet, kommunikation, gennemførelse af valghandlinger og bonusudbetaling, samt kundens interesser i at kunne nyde godt af sine rettigheder som medlem.

 

Retsgrundlaget for Vellivs videregivelse af personnummer er baseret på databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 3, idet videregivelsen anses som et naturligt led i forbindelse med sædvanlig kundeadministration inden for den finansielle sektor, når videregivelsen, som i dette tilfælde, er af afgørende betydning for Foreningen. Det skyldes, at Foreningen har behov for entydigt at kunne identificere kunden i forbindelse med valghandlinger, medlemskommunikation via e-Boks, udbetaling af bonus via NemKonto og indberetning af bonusudbetaling til skattemyndighederne.

 

Læs mere om Foreningens behandling af personoplysninger, herunder Foreningens egne retsgrundlag samt medlemmernes rettigheder i forbindelse med behandlingen af data, på Foreningens hjemmeside via dette link: Foreningens privatlivspolitik.

Kilder
  • Som oplyst af Velliv Foreningen i deres privatlivspolitik.
Opbevaringsperiode Vi opbevarer dokumentationen for videregivelsen efter samme principper som oplyst under punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger.

2.09 Velliv og Velliv Ejendomme

Velliv og Velliv Ejendomme
Behandlingens formål

Velliv Ejendomme A/S (herefter ”Velliv Ejendomme”) er ejet af Velliv. Velliv Ejendomme er registreret som aktieselskab med CVR-nummer 4041 4126.

 

Velliv Ejendomme forvalter Vellivs ejendomsportefølje herunder udlejningen heraf, hvortil Vellivs kunder får fortrinsret til visse lejemål.

 

Derfor videregiver Velliv kundelister til Velliv Ejendomme for at sikre, at kundefordelene opfyldes.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger (navn og fødselsdagsdato)
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs videregivelse af kundens almindelige personoplysninger til Velliv Ejendomme er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om legitim interesse hos Velliv Ejendomme og kunden. De legitime interesser hos Velliv Ejendomme omfatter administration af ventelister til boliger samt kommunikation og hertil kundens interesser i at kunne nyde godt af sin fortrinsret som kunde hos Velliv.

Opbevaring

Velliv Ejendomme har se-adgang til personoplysningerne.

2.10 Velliv og sundhedspersoner

Velliv og sundhedspersoner
Behandlingens formål

Ved oprettelse af en pensions- og forsikringsordning hos Velliv vil kunden blive præsenteret for en eller flere helbredserklæringer. For at kunne indsamle relevante oplysninger hos sundhedspersoner – eksempelvis praktiserende læger, privathospitaler og lignende – skal den pågældende sundhedsperson indhente patientens (dvs. kundens) samtykke til deres videregivelse af helbredsoplysninger til os.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Helbredsoplysninger
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for sundhedspersonens videregivelse af kundens helbredsoplysninger følger af sundhedslovens § 43, stk. 1 om patientens (dvs. kundens) samtykke til sundhedspersonens videregivelse af journaloplysninger til private virksomheder (Velliv).

 

Samtykket efter sundhedsloven indhentes i nogle tilfælde og af praktiske årsager af Velliv på vegne af sundhedspersonen, hvilket også følger fast praksis i forsikringsbranchen. Samtykket er gyldigt for 1 år ad gangen.

 

Dette samtykke skal dog ikke forveksles med Vellivs retsgrundlag for at behandle kundens personoplysninger, når de modtages fra sundhedspersonen. Retsgrundlaget for denne behandling fremgår af afsnit 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger.

Opbevaringsperiode

Vi opbevarer dokumentationen for afgivelsen af samtykke efter samme principper, som oplyst under punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger.

2.11 Statistik og analyse

Statistik og analyse
Behandlingsens formål

Vi behandler kundernes, de hjemmesidebesøgendes og nyhedsbrevsmodtagerenes personoplysninger, når der udarbejdes statistikker og analyser, heriblandt til interne undersøgelser og analyser, produktudvikling, aktuarberegninger og lønsomhedsvurderinger.

 

Al information relateret til vores brug af cookies beskrives i vores cookiepolitik.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger (udvalgte)
  • Kontaktoplysninger (udvalgte)
  • Økonomiske oplysninger
  • Forsikrings- og pensionsoplysninger
  • Adfærdsdata
Retsgrundlag Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse. Vellivs legitime interesse består i at forbedre og udvikle vores produkter og services.
Kilder
  • Offentlige kilder
Opbevaringsperiode Vi opbevarer statistikker og/eller analyser i anonymiseret form.

2.12 Tilfredshedsundersøgelser og feedback

Tilfredshedsundersøgelser og feedback
Behandlingens formål

Vi vil gerne lejlighedsvis foretage tilfredshedsundersøgelser og modtage anden relevant feedback. Til dette benytter vi personoplysninger til at anmode relevante kunder, om de ønsker at deltage i en undersøgelse eller lignende.

 

Undersøgelserne finder typisk sted ved hjælp af spørgeskemaundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser, brugertests eller markedsundersøgelser.

 

Enhver undersøgelse vil udelukkende blive brugt til at forbedre og udvikle vores produkter og services. Personoplysninger vil ikke blive offentliggjort.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Kontaktoplysninger
  • Dine svar
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger med henblik på at spørge om deltagelse i en given undersøgelse følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, om en legitim interesse. Vellivs legitime interesse består i, at vi uden at tilsidesætte den registreredes væsentlige interesser forfølger almindelige kundevendte aktiviteter til forbedring af vores produkter og services. Der er altid mulighed for at gøre indsigelse mod vores interesseafvejning.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af deltagerens (dvs. kundens) personoplysninger med henblik på at gennemføre en undersøgelse følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a om samtykke. Deltagerne vil modtage en særskilt samtykkeblanket, der imødekommer alle elementer til et gyldigt samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11 og artikel 7.

 

Deltagerne har altid ret til at trække dit samtykke tilbage ved at henvende sig til os. Tilbagetrækning af samtykke gælder for fremtidig behandling.
Hvis en kunde ikke ønsker at deltage, har det ingen negative konsekvenser eller indflydelse på kundens ordning hos os.

Kilder
  • Spørgeskemasvar
  • Samarbejdspartnere
Opbevaringsperiode Oplysninger fra vores undersøgelser opbevares i op til 3 år. Vi opbevarer så vidt muligt resultatet i anonym form og har en lang opbevaringsfrist for at kunne måle vores indsats og serviceniveau over tid.

2.13 Markedsføring

Markedsføring
Behandlingens formål

Vi behandler personoplysninger til markedsføringsformål i overensstemmelse med reglerne i markedsføringsloven. Det omfatter afsendelse af nyhedsbreve via e-mail og sms, der omhandler Vellivs produkter, nyheder om kundefordele, arrangementer, konkurrencer samt Velliv Foreningens aktiviteter og fokusområder.

 

Vellivs markedsføring er beskrevet i flere detaljer på: https://www.velliv.dk/dk/privat/om-os/samfundsansvar/persondata/markedsfoering


Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger
  • Kontaktoplysninger
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse. Den legitime interesse består i, at vi uden at tilsidesætte den registreredes interesser forfølger vores interesse i at markedsføre Velliv. Vi har lagt vægt på:

 

  • Det er et aktivt og frivilligt valg at modtage markedsføringsmateriale.
  • Behandlingens forholdsvist simple karakter
  • Der er ikke tale om profilering eller samkøring af oplysninger fra forskellige eksterne kilder og/eller platforme f.eks. sociale medier

 

Der kan altid gøres indsigelse mod vores interesseafvejning.

Kilder
  • Samarbejdspartnere
Opbevaringsperiode

Vi behandler personoplysninger til markedsføring, så længe det er relevant, men aldrig længere end 3 år efter aftaleophør med kunden.

 

Hvis den registrerede har givet samtykke til markedsføring, behandler vi oplysningerne indtil tidspunktet for tilbagetrækning af samtykket eller i en passende periode efter vi har konstateret passivitet.

2.14 Optagelse og transskribering af telefonsamtaler og online møder

Optagelse og transskribering af telefonsamtaler og online møder
Behandlingens formål

For løbende at forbedre vores service via intern uddannelse og analyse, kan vi optage og transskribere telefonsamtaler og online møder. Når der ringes til vores hovednummer, kan der gives samtykke til, om vi må optage samtalen til kvalitetssikringsformål. Ved onlinemøder vil kunden blive præsenteret for en særskilt samtykkeløsning, inden optagelse og transskribering starter.

 

Dertil kan vi opbevare personoplysningerne med henblik på at dokumentere samtalens indhold, såfremt det kan have betydning for forsikrings- og pensionsordningen.

Kategorier af personoplysninger
  • Samtalens indhold
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personoplysninger til kvalitetssikringsformål følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a og artikel 9, stk. 2, litra a om samtykke. Kunder og andre personer, der kontakter Velliv vil blive præsenteret for en samtykkeanmodning – enten via telefonen inden samtalen påbegyndes eller inden mødeoptagelsen igangsættes.

 

Samtykke kan altid trækkes tilbage ved direkte henvendelse til os. Tilbagetrækning af samtykke gælder for fremtidig behandling.

 

Hvis der ikke afgives samtykke, har det ingen negative konsekvenser eller indflydelse på tilbud fra os eller på eksisterende ordninger hos os.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personoplysninger til dokumentationsformål er identisk med retsgrundlagene, der følger af punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger.

Kilder
  • Samtalens indhold
Opbevaringsperiode

Vi opbevarer optagelser i tre måneder til kvalitetssikringsformål.

 

Vi opbevarer personoplysninger til dokumentation efter samme principper, som oplyst under punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger

2.15 Øvrige kontakt

Øvrige kontakt
Behandlingens formål Når der kommunikeres med os via vores kontaktformular, e-mail eller telefon, behandler vi henvendelsens indhold for at besvare eller på anden måde imødekomme henvendelsen.
Kategorier af personoplysninger
  • Henvendelsens indhold
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse, hvor den registreredes rettigheder ikke tilsidesættes, da vi kun behandler det nødvendige til besvarelse af henvendelsen.

 

Der kan altid gøres indsigelse mod vores interesseafvejning.

 

Såfremt en kunde kontakter Velliv med en eksisterende ordning, eller en potentiel kunde ønsker at antage en ordning, vil denne henvendelse være omfattet af punkt 2.01 om forsikrings- og pensionsordninger.

Kilder
  • Henvendelsen
Opbevaring Vi opbevarer korrespondance i op til 6 måneder efter seneste kontakt.
Ved kunders henvendelse, der relaterer sig til ordningen, gælder den samme opbevaringsperiode som i punkt 2.1 om forsikrings- og pensionsordninger.

2.16 Sociale medier

Sociale medier
Behandlingens formål

Vi anvender sociale medier til at markedsføre vores brand og produkter, samt til at kommunikere med forskellige interessenter. Det foregår på de vilkår, som det pågældende sociale medie stiller til rådighed og efter vores egne retningslinjer, som fremgår her.

 

Velliv og de sociale medier betragtes som fælles dataansvarlige, og dertil skal vores følgere være opmærksom på, at de sociale medier selvstændigt behandler oplysninger om brugerne. Aftalen om fælles dataansvar med de pågældende sociale medier, vi anvender, er offentliggjort her:

 

 

De sociale mediers privatlivspolitik fremgår via følgende links:

 

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger (udvalgte)
  • Statistik- og analyserapporter fra de sociale medier
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af vores følgeres personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om behandling, der er nødvendig for, at Velliv kan forfølge en legitim interesse, hvor følgernes interesser ikke tilsidesættes, fordi følgernes deltagelse på sociale medier er frivillig og følger de vilkår, der er gældende på de sociale medier.

Kilder
  • De sociale medier
Opbevaringsperiode

Vi opbevarer personoplysninger indtil de ikke længere er nødvendige for os at behandle. Vi sletter som udgangspunkt ikke opslag. Følgere kan selv aktivt redigere eller slette opslag, som de har lavet på vores virksomhedsside via det sociale medies funktioner.

2.17 Videoovervågning

Videoovervågning
Behandlingens formål

Flere steder ved Vellivs private områder på Lautrupvang 10, 2750 Ballerup, hvor der ikke er almindelig færdsel, er der opsat videoovervågning, som er installeret for at overvåge, hvem der har haft adgang til bygningen.

Videoovervågningen er opsat til kriminalitetsforebyggende- og opklarende formål og sikrer, at det alene er medarbejdere, samt personer med et specifikt ærinde, der er på Vellivs matrikel.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger (udvalgte)
  • Mulige strafbare forhold
  • Adfærdsdata – de oplysninger som måtte fremgå af videooptagelserne
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personoplysninger i forbindelse med videoovervågning af besøgende på Vellivs matrikel følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse. Den legitime interesse består i at forebygge og opklare kriminalitet, herunder sikre at det alene er personer med et specifikt ærinde, der befinder sig på Vellivs matrikel.

 

Der kan altid gøres indsigelse mod vores interesser ved at skrive til os.

 

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af strafbare forhold følger databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. om behandling, der må foretages, hvis det er nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse, og denne interesse klart overstiger hensynet til en registrerede.

Kilder
  • Videooptagelsen
Opbevaring

Vi opbevarer som hovedregel videooptagelserne i 30 dage efter at de er optaget, hvorefter de slettes.

 

I særlige tilfælde opbevarer vi videooptagelserne i længere tid end 30 dage, hvis der er en hændelse, som nødvendiggør en længere opbevaringsperiode (f.eks. hvis fortsat opbevaring af optagelserne er nødvendig af hensyn til anmeldelse og opklaring af et strafbart forhold).

2.18 Vellivs events

Vellivs events
Behandlingens formål

Vi behandler personoplysninger om deltagere, som har tilmeldt sig vores events, samt for at sende information til de tilmeldte før, under og efter eventet. Behandlingen omfatter både webinarer og fysiske events såsom foredrag og konferencer.

 

For visse events behandles deltagernes personoplysninger for at kunne tilbyde navneskilte og offentliggøre deltagerlister til foredragsholdere og de øvrige deltagere.

 

For fysiske events med forplejning videregiver vi personoplysninger om kosthensyn til leverandøren af forplejningen. Det er frivilligt for deltagerne, om de ønsker at angive kosthensyn.

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger (udvalgte)
  • Kosthensyn – hvis der følger forplejningen med eventet. Det er frivilligt, om deltagerne ønsker at angive kosthensyn, og Velliv opbevarer ikke disse informationer efter eventet.
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personoplysninger i forbindelse med afholdelse af events følger databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse. Den legitime interesse består i at sikre, at Velliv kan invitere til events, administrere events, og tilbyde deltagerne gennemsigtighed over hvem der deltager og hermed give deltagerne mulighed for at skabe faglige netværk. For fysiske events med forplejning har Velliv en legitim interesse i at sikre, at deltagernes kosthensyn imødekommes og dermed undgå eventuelle sundhedsmæssige konsekvenser for deltagerne.

 

Der kan altid gøres indsigelse mod vores interesser ved at skrive til os.

Opbevaring Vi opbevarer deltagernes personoplysninger i op til 2 år, hvorefter de slettes automatisk. Velliv opbevarer kun oplysninger om kosthensyn indtil eventet er afholdt, hvorefter de slettes manuelt.

2.19 Kontaktperson hos erhvervskunder, samarbejdspartnere og leverandører

Kontaktperson hos erhvervskunder, samarbejdspartnere og leverandører
Behandlingens formål

Vi behandler personoplysninger om kontaktpersoner hos erhvervskunder, samarbejdspartnere og leverandører for at kunne administrere aftaleforholdet.

Kategorier af personoplysninger
  • Kontaktoplysninger
Retsgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b om behandling, der er nødvendig af hensyn til opfyldelse af en kontrakt (dvs. erhvervskontrakten), hvor kontaktpersonen er fuldmagtshaver på vegne af den juridiske enhed eller af hensyn til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på kontaktpersonens anmodning forud for indgåelsen af en potentiel erhvervskontrakt.

Kilder
  • Den juridiske enhed, herunder erhvervskunden, samarbejdspartneren eller leverandøren.
Opbevaring Vi opbevarer oplysninger om kontaktpersoner i indtil 3 år efter erhvervskontraktens ophør, jf. forældelseslovens § 3.

2.20 Udvikling og test af software, herunder AI-systemer

Udvikling og test af software, herunder AI-systemer
Behandlingens formål

Vi behandler personoplysninger til udvikling og test af systemer baseret på kunstig intelligens, herunder maskinlæring, hvor systemerne udvikles ved genkendelse af mønstre og sammenhænge i datasæt, så der kan udledes konklusioner som kan anvendes i fremtidige analyser og daglig drift.

 

Dertil anvendes test inden enhver software ibrugtages for at sikre systemets ydeevne, funktioner og stabilitet, hvilket skal sikre, at personoplysninger i driftsmiljøet kan håndteres på forsvarlig vis.

 

Når Velliv behandler personoplysninger til udvikling af AI-systemer, sker dette i overensstemmelse med Vellivs interne retningslinjer, der følger internationale standarder og nationale vejledninger for ansvarlig udvikling af AI.

 

Kategorier af personoplysninger
  • Identifikationsoplysninger (udvalgte)
  • Kontaktoplysninger (udvalgte)
  • Økonomiske oplysninger
  • Forsikrings- og pensionsoplysninger
  • Adfærdsdata
Retssgrundlag

Retsgrundlaget for Vellivs behandling af almindelige personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, om behandling, der er nødvendig for at Velliv kan forfølge en legitim interesse.

 

Vellivs legitime interesse består i at øge effektiviteten, forbedre kundeservice, personalisere tjenester og fremme innovation. Nødvendigheden af behandlingen vurderes inden udviklingsfasen igangsættes med henblik på at undersøge og klarlægge om alternative og mindre indgribende midler kan opfylde formålet lige så effektivt. Dertil er vi forpligtet til at opretholde de højeste standarder for forsvarlig udvikling af AI, og vi implementerer passende sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer kundernes interesser og rettigheder.

Kilder
  • Offentlige kilder
Opbevaring

Personoplysningerne anonymiseres eller psedonymiseres, hvor det er muligt og begrænses i videst muligt omfang.

 

Vi opbevarer personoplysningerne i hele udviklingsfasen, som normalt strækker sig over 3 til 6 måneder.

 

Når udviklingsfasen er afsluttet, vil personoplysningerne overgå til driftsfasen og således følge den behandlingsaktivitet, hvortil AI-systemet anvendes.

3. Generelle bestemmelser

3.1 Modtagere af personoplysninger

Efter kundens død eller invaliditet kan vi videregive personoplysninger til personer med tilknytning til kundens ordning i Velliv – eksempelvis den begunstigede og arvinger mv. Se herom i punkt 2.02..

Vi videregiver personoplysninger til myndigheder og andre tredjeparter, herunder Finanstilsynet, Skattestyrelsen, advokat, Vellivs revisor (Deloitte), politiet eller National enhed for Særlig Kriminalitet, når vi er forpligtet hertil som følge af lovgivningen, eller for at vi kan beskytte vores interesser i en retlig tvist.
I medfør lov om forsikringsvirksomhed, indhenter vi kundens samtykke til videregivelsen/udnyttelsen af kundernes oplysninger, når vi er forpligtet hertil.

3.1.1 Overførsel til tredjelande

I forbindelse med IT-drift, herunder hosting, udvikling og support, kan vi i visse tilfælde overføre personoplysninger til selskaber, som er etableret i et land uden for EU/EØS.
Når Velliv overfører personoplysninger til tredjeparter uden for EU og EØS, sikrer vi, at personoplysningerne er beskyttet på passende vis ved at sikre enten:

  • at Europa-Kommissionen har truffet en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet,
  • at der anvendes standardkontrakter, som er godkendt af Europa-Kommissionen eller Datatilsynet
  • at der implementeres supplerende foranstaltninger for de tredjelande, hvor lovgivningen i det pågældende land gør det aktuelt.

For nærmere oplysninger om Vellivs overførsel af personoplysninger til tredjelande, kontakt os via e-mailen kontakt@velliv.dk.

3.2 Dine rettigheder

Alle registrerede i Velliv har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger, herunder:

  • Ret til indsigt: Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig, herunder få udleveret en kopi.
  • Ret til berigtigelse: Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
  • Ret til sletning: I særlige tilfælde har du ret til at få slettet dine personoplysninger, inden vores opbevaringsperiode udløber.
  • Ret til begrænsning af behandling: Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
  • Ret til indsigelse: Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.
  • Ret til dataportabilitet: Du har ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, samt til at få overført personoplysninger fra Velliv til en anden dataansvarlig. Vi svarer dig inden for 30 dage.

Mere info om rettigheder følger af Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som er offentliggjort her.

3.3 Klageadgang

Alle vores registrerede har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, såfremt disse er utilfredse med den måde, som vi behandler personoplysninger på. Vi opfordrer altid til at kontakte os først. Du finder oplysninger om Datatilsynets klagevejledning her.