Lad din hjerne op
Lad hjernen op fokuserer på, hvordan I kan skabe en hjernevenlig virksomhed. Ved at stille skarpt på, hvordan hjernen fungerer, og introducere mentale pauser kan I styrke organisationens innovationskraft og bidrage til medarbejdernes mentale sundhed. For at gøre det enkelt, har vi udarbejdet en vejledning med gode råd og inspiration, samt en medarbejderfolder, et bud på hjernevenlig mødekultur og tips til mentale pauser i arbejdsdagen, som frit kan benyttes.
At være hjernevenlig handler fx om at:
- skabe muligheder for at tage en mental pause i løbet af arbejdsdagen.
- skabe rammer for bevægelse og fx at tænke nærliggende naturområder ind som et hjernevenligt aktiv i hverdagen.
- være opmærksom på unødige forstyrrelser i arbejdsdagen.
Det er vigtigt at udfordre og genoplade hjernen for, at fungere bedst muligt. Når vi øver os, prøver noget nyt eller tager en mental pause styrkes hjernen og dens kapacitet. Derudover forbedres evnen til at præstere og træffe gode beslutninger. Hjernen har, lige som resten af kroppen, gavn af både træning, restitution og en sund livsstil, for at holde sig skarp og i topform. Selvom man har et spændende job, træner man ikke sin hjerne, hvis man løser den samme type opgave hver dag.
Et bæredygtigt arbejdsliv
Vores arbejdsliv bliver på mange måder mere og mere komplekst. Mange sover for lidt, sidder for meget og bevæger sig for lidt. Ud fra et hjernemæssigt perspektiv er det ikke en bæredygtig model. Hvis vi ikke er opmærksomme på at give vores hjerne nogle genopbyggende breaks, kan det gå ud over vores mentale sundhed. Heldigvis er der en stigende opmærksomhed på de udfordringer, der kan være forbundet med et krævende eller fleksibelt arbejdsliv, og på behovet for at imødegå de mange forstyrrelser, som en arbejdsdag typisk er præget af.
At skabe en hjernevenlig virksomhed kan være én af de faktorer, der gør jer attraktive i forhold til at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Dem, som i højere grad end tidligere forventer, at arbejdspladsen tager ansvar for, at vi kan holde til et langt arbejdsliv, og ikke er mentalt nedslidte, når vi når til pensionsalderen.
Tips til mentale pauser
Bevægelse
Naturen
Åndedræt
I hverdagen kan I lade hjernen op på forskellige måder. I kan hænge plakater op med øvelser, som gør hjernen skarpere eller lægge et puslespil frem ved kaffemaskinen. Ved at gøre noget helt andet end ens arbejdsopgave, får man bevidst og effektivt ladt hjernen op. I kan derudover implementere flere tiltag, der hjælper til afholdelsen af et hjernevenligt møde.
Hvordan afholdes et hjernevenligt møde?
-
Lad op i fem minutter før og efter mødet, inden I begynder i stilhed
Indlæg 5 minutter før eller efter hvert møde til at få ladet op og gjort klar til næste møde. Outlook kan sagtens bruges til at skære møderne til. Det er særligt vigtigt ved hjemmearbejde med online møder! Prøv at starte mødet i stilhed. Det kan virke akavet, men italesætter man, at formålet med de 2 minutter er, at hver deltager skal tænke over ”Hvad bringer jeg til dette møde?” og ”Hvordan kan jeg bidrage bedst til dette møde?”, føles tiden ikke så lang. Sørg for at have åbne øjne, så I skaber kontakt til hinanden. Erfaringen viser, at det giver bedre og mere nærværende møder.
-
Start mødet i stilhed
Det kan virke akavet, men formålet med de 2 minutter er, at hver deltager skal tænke over "hvad bringer jeg til dette møde?" og "hvordan kan jeg bidrage bedst til dette møde?". Hav åbne øjne, så I skaber en kontakt til hinanden.
-
Drop mobil og laptop
For at forhindre, at der opstår unødige forstyrrelser under møder, er det en god idé at lægge mobil og laptop helt væk
For at forhindre, at man forstyrres af andre beskeder, når man holder øje med tiden på hver sin mobil eller laptop, er der gode erfaringer med at anvende en Time Timer og bede mødedeltagerne lægge mobil og laptop fra sig. En Time Timer er et visuelt ur, som giver tidsfornemmelse og mindsker stress. Se uret her: timetimer.dk
-
Stående møder og Walk & talks
Hold stående møder. Erfaringen viser, at møderne bliver kortere og mere fokuserede, når man står op, i stedet for at sidde ned. Et alternativ til stående møder, er at oprette ”Walk & talk” som mødelokale i Outlook. Prøv fx at afholde 1:1 samtaler på denne måde. Mange oplever, at det giver bedre snakke og mere kreative løsninger, hvis man går sammen.
-
Hav en agenda for mødet og skriv beslutningerne ned
Sørg for at have et klart formål og en agenda. Giv en skriftlig opsamling af arbejdsopgaver og de væsentligste beslutninger, som mødet resulterede i.
-
Indlæg pusterum med bevægelse og krussedulle-tid
Indlæg små pusterum i længere møder – ikke blot biobreaks og kaffepauser, men fx aktiviteter, der styrker fællesskabet og frigiver ny energi. Det kan fx være strækøvelser, energigivende musik, eller en planke-konkurrence. I kan også prøve krussedulle-tid. Tag 2 minutter, hvor I krusseduller imellem vigtige beslutningspunkter – det frigiver hjernes kapacitet og styrker kreativiteten.
Her kan du finde materiale til ledere og medarbejdere, samt billede materiale til brug og inspiration: