Trivsel og fælleskab på hjemmearbejdspladsen
Arbejdslivet er på mange måder blevet mere fleksibelt i de senere år, og undersøgelser viser, at mere hjemmearbejde er positivt, fordi det fremmer fleksibilitet og frihed, færre forstyrrelser, større effektivitet og mere kontrol over egen arbejdsdag.
Distanceledelse sætter samtidig nye krav til lederen, og kræver en ny måde at lede på.
Få konkrete råd her på siden og download vores pdf-guide til, hvordan du som leder og medarbejder kan styrke trivslen og fællesskabet på hjemmearbejdspladsen.
Styrk din distanceledelse
Her er fem konkrete tips, du kan bruge til at styrke fællesskabet på hjemmearbejdspladsen ved at få mest ud af jeres brug af digitale møder.
-
1. Forventningsafstem stort set alt!
Fix-tid og flex-tid; responstider; præstationskrav; selvledelse. Forventningsafstem systematisk og ofte.
-
2. Gør afstandene kortere
Vælg det bedste medie til at føre jer tættere på hinanden, og brug evt. en ugeoversigt.
-
3. Formalisér det uformelle
Planlæg sociale opkald, fælles kaffepauser, 'god morgen' eller 'tak for i dag' sludrestunder. Det er ikke spild af tid eller ineffektivt.
-
4. Aftal klare strukturer for kommunikationskanaler
Zoom, Slack, Messenger, e-mail, SMS eller telefon? Hvad anvender I til hvad og hvornår. Aftal – i fællesskab – regler, og opbyg en sammenhæng.
-
5. Se virtuelle møder som teambuilding
Brug ikke tiden på 'gennemgang af', 'siden sidst' og 'bordet rundt'. Lav – i fællesskab – en drejebog for, hvordan I får mest mulig interaktion og styrker arbejdsfællesskabet og relationerne.
Fællesskab under pres
Som leder har du et stort medansvar for medarbejdernes trivsel. Så bliv ved med at finde måder at holde energien på.
Du kan fx sikre en struktur ved at
- Indføre daglige rutiner som gør det lettere at adskille privat – og arbejdsliv. Fx tema check-ins om morgenen.
- Invitere til online 1:1 gåtur, hvor I går sammen hver for sig.
- Bakke op om 10 minutters kontor bevægelse 1 x ugen.
Det fleksible arbejdsliv, med mere hjemmearbejde, giver nye muligheder for at skabe gode arbejdsvaner.
Vi har udarbejdet nogle forslag, som kan hjælpe jer til, at få skabt en god energi og arbejdsdag.
-
Arbejde og ikke-arbejde
Find rutiner som markerer, om du arbejder eller ikke arbejder. Du kan fx: Gå tur med en podcast i ørerne, inden du møder og tage arbejdstøj på, når du "møder". Derudover er det en god ide ikke at blive længere "på arbejde", end du plejer og lave en fast gå- eller cykeltur ved fyraften, så du kan komme "hjem fra arbejde".
-
Online møder
Onlinemøder er bare møder. Det, der gælder i den virkelige verden, gælder stadig. Husk en mødeleder, en dagsorden og en opsamling. Sørg for, at alle har tændt for deres kamera og at i får holdt mange korte pauser undervejs.
-
Planlæg din arbejdsdag
Du kan udrette mere på et par timer med arbejdsro end på en hel dag, hvor du f.eks. også laver lektiehjælp. Indfør stilletimer, hvor du ikke er tilgængelig på mail og telefon og på den måde får fordybet dig. Sørg for at holde pauser. Du kan lægge dem fast ind i din kalender og udnytte dem til at gå en tur i den friske luft.
-
Hold kontakten med kolleger
Alle har et ansvar for at sikre en god kontakt. Inviter dine kolleger til en fælles digital kaffepause og hold dem i skiftende grupper, så alle får talt med alle over tid. Du kan også ringe til folk i stedet for at sende en mail eller sørge for, at I får talt om emner, der ikke nødvendigvis relaterer sig til arbejdet.
-
Brug tiden på dig selv
Skab ro og find tid til at passe godt på dig selv. Sørg for at få noget bevægelse ind i din hverdag og udnyt dine kolleger til at finde inspiration til din arbejdsdag. Du kan også udfylde et dagshjul, der kan give en idé om, hvordan du kan få flere stunder for dig selv.